Przykładowa sytuacja: w pobliżu niedawno wybudowano światłowód. Cieszysz się, że lada moment będziesz mieć szybki Internet bez limitu, ale problem w tym, że żaden operator nie chce świadczyć tej usługi pod Twoim adresem. Takie przypadki się zdarzają, dlatego warto wiedzieć, czy operatorzy są zobligowani do dostarczania Internetu na życzenie klientów. Odpowiedź znajdziesz w naszym poradniku.
Świadczenie usług internetowych ma charakter komercyjny, co oznacza, że operatorzy nie są zobowiązani do zapewnienia dostępu do sieci w każdej lokalizacji. Decyzja o podłączeniu nowego abonenta zależy od dostępności infrastruktury oraz opłacalności inwestycji.
Aby operator mógł świadczyć usługę internetową, musi istnieć odpowiednia infrastruktura techniczna, taka jak sieć światłowodowa, kablowa lub stacje nadawcze w przypadku Internetu mobilnego. Jeśli w danym miejscu infrastruktura nie jest dostępna, dostawca sam decyduje, czy warto przeprowadzić inwestycję – i często niestety uznaje, że nie ma to sensu ekonomicznego.
Rozbudowa infrastruktury wiąże się z kosztami, dlatego firmy telekomunikacyjne zazwyczaj podejmują decyzję na podstawie analizy opłacalności. Jeśli inwestycja nie przyniesie spodziewanych zysków (po prostu się nie zwróci), to operator jej nie podejmie i nie pomoże tutaj zasypywanie go mailami.
Ostatecznie, jeśli w Twojej lokalizacji nie ma technicznych możliwości świadczenia usługi dostępu do Internetu (wszyscy operatorzy uznają to za nieopłacalne), możesz spróbować z Internetem satelitarnym – ten teoretycznie nie ma żadnych ograniczeń, natomiast jest stosunkowo drogi.
Możesz również porozmawiać z sąsiadami i namówić ich, aby zgłosili zapotrzebowanie na Internet – większa liczba klientów powinna skłonić operatorów do ponownego rozważenia sensu rozbudowy infrastruktury.