Co to jest outsourcing IT? Co wchodzi w zakres usług informatycznych dla firm?

Krzysztof Jagielski
29.10.2019

Outsourcing IT to coraz popularniejsza usługa wśród firm. Dzięki niej nie ma już konieczności zatrudniania informatyka w przedsiębiorstwie, pomocy informatycznej może udzielić zewnętrzna firma, która się w tym specjalizuje. Na czym konkretnie polega outsourcing IT i co wchodzi w jego zakres?

Czym jest outsourcing IT?

Outsourcing IT obejmuje pełną obsługę informatyczną firmy lub wybrane procesy, np. serwisowanie sprzętu, zabezpieczanie danych przed utratą, czy usuwanie awarii komputerów. Jest to więc wsparcie informatyczne, jakiego udzielają zewnętrzne firmy, posiadające wieloletnie doświadczenie w branży IT. Z takich usług skorzystać mogą zarówno mniejsze, jak i większe przedsiębiorstwa. Outsourcing informatyczny dla firm to wiele zalet, nie tylko tych finansowych.

Jakie usługi wchodzą w zakres outsourcingu IT?

To firmy mogą zadecydować, z których usług chcą skorzystać. Outsourcing IT obejmuje tych działań wiele. Przeważnie wymienia się wśród nich administrowanie siecią i serwerami, budowę infrastruktury komputerowej, tworzenie stron i aplikacji, aktualizację oprogramowania, usuwanie awarii dotyczących sprzętu, ale i oprogramowania, archiwizację danych oraz szeroko pojęte doradztwo IT. Zakres outsourcingu jest indywidualnie ustalany między firmą zlecającą a wykonującą dane usługi.

Dlaczego warto korzystać z outsourcingu IT dla firm?

Outsourcing IT dla firm ma wiele zalet. Głównie wyróżnia się tu oszczędności. Decydując się na wsparcie informatyczne zewnętrznej firmy, nie ma już potrzeby zatrudniania informatyka w przedsiębiorstwie. Oznacza to brak konieczności ponoszenia kosztów utrzymania pracownika, co w przypadku małych firm nie jest bez znaczenia. Decydując się na współpracę z zewnętrzną firmę, mamy niemal stały dostęp do wykwalifikowanej kadry specjalistów, którzy w każdej chwili pomogą nam rozwiązać problemy informatyczne.

Wśród zalet outsourcingu IT wymienia się jeszcze szybkie reakcje w przypadku awarii. Specjaliści natychmiast zareagują, jeśli pojawi się jakaś usterka w systemie informatycznym danej firmy, awarii ulegnie jakiś sprzęt itp. Niektórzy specjaliści IT oferują również stały monitoring serwerów sieci. Oznacza to, że w razie pojawiających się problemów, reakcja będzie natychmiastowa.

Korzystanie z outsourcingu IT dla firm to również oszczędność czasu. Prowadzący przedsiębiorstwo nie muszą już martwić się obsługą informatyczną ani samodzielnie wykonywać niektórych czynności w tym zakresie. Mają więc więcej czasu na to, żeby skupić się na tym, na czym się znają i zadbać o rozwój firmy.

Dzięki stałemu nadzorowi i reagowaniu na pojawiające się błędy czy usterki można obniżyć koszty utrzymania sprzętu informatycznego. Jest jeszcze jedna zaleta outsourcingu IT. Wykwalifikowana kadra może przeszkolić pracowników z obsługi urządzeń komputerowych i wskazać, jak można reagować na pojawiające się komunikaty, jak zarządzać sieciami itp. Dostęp do ogromnej wiedzy informatycznej również jest w tym przypadku wartością dodaną.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie