Gdy dzwoni „ktoś z banku”. Czego nigdy nie należy robić?

Piotr Kowalczyk
29.01.2024

Każdy z nas wielokrotnie odebrał w swoim życiu telefon z banku, na przykład z ofertą kredytową. Jesteśmy do tego przyzwyczajeni, natomiast rutyna może się okazać zgubna. Zaufanie do instytucji bankowych bezwzględnie wykorzystują oszuści podszywający się pod pracowników banków i wyłudzający pieniądze czy dostęp do kont od swoich ofiar. Dlatego przypominamy, czego nigdy nie należy robić, gdy dzwoni ktoś z banku – a przynajmniej tak twierdzi.

Podawać loginu i hasła do bankowości internetowej

Prośba o podanie tych danych jednoznacznie wskazuje na próbę oszustwa. Jeśli rzekomy pracownik pyta o login i hasło do bankowości internetowej, to natychmiast się rozłącz i zgłoś ten incydent w swoim banku, który wyda komunikat z ostrzeżeniem dla wszystkich swoich klientów.

Instalować jakiegokolwiek oprogramowania na telefonie czy komputerze

Jeśli pracownik sugeruje Ci zainstalowanie jakiegoś oprogramowania na urządzeniu mobilnym lub komputerze, to już możesz założyć, że masz do czynienia z próbą oszustwa. Banki nigdy tego nie robią, a taka prośba wskazuje na to, że oszuści chcą uzyskać zdalny dostęp do Twojego urządzenia, by następnie np. przelać sobie środki z konta bankowego.

Podawać wszystkich swoich danych osobowych

Bank wie o Tobie praktycznie wszystko, dlatego weryfikacja tożsamości nigdy nie wymaga podawania szczegółowych danych osobowych przez klienta. Pracownik może Cię zapytać jedynie np. o datę urodzenia i nazwisko panieńskie matki, a nie o komplet danych, jak numer dowodu, numer PESEL, adres zameldowania itd.

Wykonywać przelewów zgodnie z instrukcją rozmówcy

Jeśli osoba podająca się za pracownika banku prosi Cię o zlecenie przelewu na jakiś rachunek, to nigdy nie rób tego bezrefleksyjnie. Zapytaj, czemu ma służyć ta operacja oraz poproś o ponowne przedstawienie się rzekomego pracownika. Następnie rozłącz się i np. na bankowym czasie zapytaj, czy taka osoba rzeczywiście jest zatrudniona w banku i czy instytucja faktycznie prosi klientów o zlecanie jakichś przelewów „weryfikacyjnych”.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie