Poziom sprzedaży w polskich sklepach internetowych rozwija się w tempie zaskakującym nawet dla analityków, którzy przygotowują prognozy na kolejne lata. W 2018 roku wartość tego rynku w Polsce miała wynosić ponad 40 mld złotych, tymczasem mówi się, że mogła przekroczyć 50 mld, a nawet 60 mld złotych! Właśnie dlatego prowadzenie sklepu online jest biznesem na czasie. Jak założyć sklep internetowy?
Założenie sklepu – jak zacząć?
Prowadzenie sklepu online to normalny biznes, który wymaga założenia działalności gospodarczej. Firma może być zarejestrowana jako:
- jednoosobowa działalność gospodarcza,
- spółka cywilna,
- spółka prawa handlowego.
Jeśli chodzi o numer PKD dla takiej działalności, to należy użyć następującego:
- 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet.
W kolejnym kroku trzeba zadbać o kwestie związane ze stworzeniem samego sklepu WWW. Do tego niezbędne są hosting, domena, oprogramowanie sklepu i jego grafika. To, o które z wymienionych elementów będziemy musieli zadbać sami, zależy głównie od formy prowadzenia sklepu, na jaką się zdecydujemy. Tutaj wybór uzależniony jest od wielkości sklepu, skali działalności czy wymaganych rozwiązań, jakich potrzebuje przedsiębiorca. Wybór formy prowadzenia sklepu to w praktyce decyzja o tym, na jakie oprogramowanie się zdecydujemy. Będzie to m.in. miało wpływ na koszty samego założenia sklepu i również jego późniejszej obsługi, aktualizacji skryptów i nie tylko.
Jaką platformę sklepową wybrać?
Zainteresowani założeniem sklepu internetowego mają do wyboru 3 rodzaje rozwiązań, które skierowane są tak naprawdę do różnych grup przedsiębiorców.
- Sklep dedykowany – w tym modelu sklep powstaje na indywidualne zlecenie klienta. Na tle innych rozwiązań sklep ten wyróżnia się przede wszystkim możliwością wdrożenia wszystkich funkcji, jakich wymaga dana firma. Minusem tej opcji pozostaje cena. Trudno tutaj wskazać konkretną sumę, gdyż sklep może kosztować kilka tysięcy złotych, a może kilkadziesiąt tysięcy, a nawet więcej. Wszystko zależy od skali trudności przygotowania niezbędnych skryptów. Usługi firm programistycznych nie należą do najtańszych. To rozwiązanie sprawdzi się w przypadku dużych projektów. W takim modelu zazwyczaj to firma budująca sklep zajmuje się zapewnieniem odpowiedniego serwera, ale równie dobrze może to zrobić klient. Konieczny jest zakup domeny i certyfikatu SSL, który teoretycznie nie jest obowiązkowy, ale trudno sobie wyobrazić bezpieczne działanie sklepu bez szyfrowanego połączenia.
- Rozwiązania SaaS – ten model skierowany jest pod sklepy różnej wielkości. Np. gotowy sklep internetowy w Az.pl pozwala dodać nawet 50 tysięcy produktów. Zadania klienta są tutaj ograniczone do minimum. Powinien on zapewnić domenę, która będzie przekierowywać na sklep. Serwer jest zapewniony przez dostawcę łącznie z oprogramowaniem. W tym przypadku płatność jest abonamentowa – może to być opłata miesięczna, kwartalna czy roczna. W przypadku sklepu Az.pl aktualny koszt opisanego modelu wynosi 99 zł brutto za pierwszy rok. Klient nie musi posiadać specjalistycznej wiedzy – ma do dyspozycji domyślny panel i przewodnik krok po kroku. Nie musi również dbać o aktualizacje oprogramowania, a korzysta dodatkowo z suportu zapewnianego przez dostawcę usługi. Często sklep można testować całkowicie za darmo przez pewien czas, a dopiero później zdecydować się na daną usługę. Na pewno rozwiązanie sprawdzi się w przypadku wszystkich klientów, którzy mają jedynie podstawowe umiejętności obsługi komputera. W modelu SaaS często certyfikat SSL będzie dostępny w cenie usługi.
- Sklep open source – z oprogramowania open source można korzystać całkowicie za darmo. Żeby założyć sklep, należy wybrać konkretny skrypt (np. Magento czy Prestashop) i w zależności od umiejętności – założyć go samodzielnie albo zlecić to firmie tworzącej sklepy. Korzystać można w tym przypadku z wielu darmowych wtyczek i szablonów. Tak naprawdę jednak założenie sklepu w tym modelu prawie na pewno będzie wymagało pomocy programistów. Zakładający sklep musi wybrać domenę, hosting i certyfikat SSL. Jest to rozwiązanie atrakcyjne pod względem kosztowym, ale zdecydowanie skierowane w stronę klientów, którzy mają w tej dziedzinie chociaż przeciętną wiedzę.
Kilka kroków do założenia sklepu
Po przejściu przez opisane kroki właścicielowi sklepu pozostaje wprowadzenie produktów i wszystkich niezbędnych danych. Dalej będzie mógł już przejść do działań marketingowych. Minusem sklepu internetowego jest to, że startuje on jako całkowicie anonimowy i nie korzysta tak jak np. sklep tradycyjny z atrakcyjnej lokalizacji.