Kto to jest influencer? Czy kampanie influencer marketingowe są opłacalne?

Krzysztof Jagielski
30.07.2020

Nie od dziś wiadomo, że reklama w mediach społecznościowych należy do jednej z najbardziej opłacalnych. Aby jednak osiągnąć jak największą skuteczność takiej kampanii, należałoby dotrzeć do nowych odbiorców. Jak to zrobić? Z pomocą influencera.

Influencer – kto to jest?

Kto to jest influencer wyjaśnia bizzit.eu – to osoba popularna, mająca wpływ na swoich odbiorców, a także na ich decyzje zakupowe. Przy czym influencerem może być zarówno osoba medialnie znana, ekspert z danej dziedziny, jak i bloger, który zgromadził wokół siebie zaangażowaną społeczność.

Influencerzy swoją działalność najczęściej skupiają wokół jednej tematyki (wyjątkiem są celebryci), dzięki czemu odbiorcy ufają ich rekomendacjom i chętnie z nich korzystają. Dostrzegły to firmy, agencje reklamowe, które zaczęły współpracować z influencerami.

Popularna stała się reklama na Instagramie, Facebooku czy w serwisie YouTube, która może mieć postać zdjęcia z lokowaniem produktu, wpisu, a także krótkiej relacji, która znika po 24 godzinach. Celem takiej akcji jest przede wszystkim wygenerowanie większej sprzedaży, a także rozpowszechnienie informacji o nowych produktach.

Jak wybrać influencera do kampanii reklamowej?

Teoretycznie wybór influencera do kampanii reklamowej jest prosty – wystarczy wybrać tego, który ma największe zasięgi, a więc potencjalnie można dotrzeć do najszerszej grupy odbiorców. Wtedy jednak taka kampania będzie bardzo kosztowna, a… może się nie zwrócić. Ponieważ od wyświetleń i „lajków” często ważniejsze jest precyzyjne określenie, do kogo chcesz trafić z reklamą swojego produktu. Jesteś producentem makaronu? Szukaj influencerów kulinarnych bądź lifestylowych. Prowadzisz sklep z naturalnymi kosmetykami? Wtedy blogerze z branży beuaty, eko oraz less waste skutecznie wypromują twój produkt.

Masz wybraną grupę docelową i wiesz, jaką społeczność gromadzi wokół siebie influencer? Wtedy dopiero przejdź do zasięgów, wyświetleń i polubień. Ważny jest także kanał, w którym wybrana osoba jest najbardziej popularna (nieco innych klientów znajdziesz na Instagramie, a innych na YouTube). I to, co najważniejsze, to wiarygodność influencera.

Ci, których profil zaczyna wyglądać jak słup reklamowy, mogą irytować swoich odbiorców, którzy przestali wierzyć poleceniom, a obserwują profil ze względu na sentyment lub inne treści. Warto przejrzeć też zdjęcia/wpisy z ostatnich miesięcy, aby zobaczyć, czy influencer nie współpracował z konkurencyjną firmą.

Influencer marketing – czy jest opłacalny?

Czy influencer marketing się opłaca? Tak – niezależnie od tego, czy jesteś małą rodzinną firmą, czy przedsiębiorstwem z dużym budżetem na marketing. W ten sposób możesz dotrzeć do klientów, których trudno byłoby ci pozyskać, a także zwiększyć rozpoznawalność marki, zbudować jej pozytywny wizerunek. Co więcej, rekomendacja wiarygodnego influencera wpływa na zaufanie do twojej firmy – nawet jeśli oznaczona jest jako reklama sponsorowana.

Ponieważ odbiorcy wiedzą, że ich autorytet nie poleciłby czegoś, w co sam nie wierzy.

Pamiętaj też, że nie musisz od razu zgłaszać się do najpopularniejszych influencerów w Polsce, aby twoja kampania była skuteczna. Wiele firm szuka tzw. mikro influencerów, czyli osób, które posiadają niedużą, lecz bardzo zaangażowaną społeczność, która chętnie wchodzi z nimi w interakcje. Wtedy koszt współpracy nie będzie tak duży, a dotrzesz do docelowej grupy odbiorców.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie