Systemy ERP - sprawdź, jak mogą usprawnić pracę zespołu

Krzysztof Jagielski
18.10.2016

Dobrze zaprojektowany system ERP może sprawić, że efektywność działania danej instytucji stanie się o wiele wyższa. Aby się to udało, jego funkcjonalność powinna zostać dopasowana do specyfiki pracy i branży, w której dany podmiot działa. Poniżej omówimy kilka aspektów działania instytucji, w których systemy ERP okazują się nieocenione.

Podział zadań

Nawet najliczniejszy i najlepiej wykwalifikowany zespół nie będzie działał sprawnie bez skutecznego podziału zadań. Tradycyjnie obowiązek ten spoczywa na kierowniku niższego szczebla który ma pod sobą kilka lub kilkanaście osób. Zastosowanie systemu ERP pozwala zautomatyzować niektóre procesy decyzyjne dzięki czemu praca kierownika niższego szczebla staje się bardziej efektywna i może on skutecznie zarządzać większą ilością osób – z punktu widzenia całej instytucji oznacza to znaczną redukcję kosztów. Oto jak działa to w praktyce: wyobraźmy sobie pracę infolinii dostawcy usług telekomunikacyjnych. Pracownicy infolinii zajmują się odbieraniem połączeń przychodzących - zdalnym usuwaniem usterek lub przyjmowaniem zażaleń, oraz wykonywaniem połączeń wychodzących – przedstawianiem oferty lub negocjowaniem warunków przedłużenia umowy. System na bieżąco monitoruje zapotrzebowanie – gdy zbyt dużo osób dzwoni na infolinię, może automatycznie wyznaczać część pracowników zajmujących się sprzedażą do odbierania połączeń. Efektywność jest tu o wiele wyższa niż w przypadku podejmowania decyzji przez kierownika.

Ustalanie priorytetów

Za pomocą systemów ERP można również zautomatyzować proces nadawania priorytetu poszczególnym zadaniom. Jeśli np. system odnotuje duże zapotrzebowanie na dany produkt wówczas może w ciągu kilku sekund złożyć zamówienie na materiały niezbędne do wykonania danego produktu, wysłać informację do zakładu produkcyjnego o konieczności przyśpieszenia prac a także wydać polecenie magazynierom, aby przygotowali miejsce na nową partię towaru. Pracownicy poszczególnych działów mogą zawiesić wówczas inne wykonywane przez siebie prace do czasu wykonania zadania o wyższym priorytecie. Ustalanie priorytetów daje ogromne możliwości w zakresie poprawiania efektywności pracy zakładów i pozwala na płynne dostosowywanie się do okoliczności.

Współpraca z klientem

W pracy każdej instytucji której pracownicy muszą kontaktować się z klientami konieczne jest odpowiednie zarządzanie czasem ludzi wykonujących tą pracę. Odpowiedzialnym za tę dziedzinę działalności firmy modułem ERP jest CRM (customer relationship menagement). System ten pozwala np. przydzielić poszczególnym pracownikom klientów o określonych potrzebach dopasowując potrzeby jednych do kompetencji drugich. Ponadto pozwala na efektywne rozplanowanie kontaktów tak, aby dotrzymać wszelkich terminów i rozłożyć pracę równomiernie. CRM pozwala również na skuteczne zarządzanie pracownikami mówiącymi w różnych językach – to funkcjonalność niezwykle istotna dla wszelkich firm działających na rynku międzynarodowym, ale też m.in. zakładów ubezpieczeniowych zajmujących się ubezpieczeniami komunikacyjnymi, które mają obowiązek przyjęcia zgłoszenia szkody z OC niezależnie od tego w jakim języku mówi zgłaszający.

Artykuł partnera serwisu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.