Amazon rzuca wyzwanie Starlinkowi i wynosi pierwsze satelity Kuiper na orbitę

Mateusz Nowak
29.05.2025

Amazon także ma chrapkę na eksplorację kosmosu i chce rywalizować ze Starlinkiem o użytkowników Internetu satelitarnego. Gigant rynku e-commerce właśnie wykonał kluczowy krok w kierunku uruchomienia własnej sieci. Z przylądka Canaveral na Florydzie wystartowała rakieta Atlas V, która wyniosła na niską orbitę okołoziemską pierwsze 27 satelitów tworzących konstelację Kuiper. Projekt ten jest bezpośrednią odpowiedzią na rozwijany przez SpaceX system Starlink.

Co wiemy o planach Amazona?

Kuiper to inwestycja o wartości 10 miliardów dolarów. Amazon planuje rozmieszczenie łącznie 3236 satelitów, z czego już przy 578 jednostkach możliwe będzie uruchomienie usług w wybranych regionach świata. Zgodnie z wymogami amerykańskiej Federalnej Komisji Łączności (FCC), firma musi umieścić na orbicie co najmniej połowę planowanej floty, czyli 1618 satelitów, co ma nastąpić do połowy 2026 roku. Ze względu na opóźniony start, Amazon może jednak ubiegać się o przedłużenie tego terminu.

Amazon ma ambitne plany dotyczące usługi Internetu satelitarnego i chce stanowić realną konkurencję dla SpaceX. Przed korporacją Jeffa Bezosa jednak długa droga. Przypomnijmy, że firma należąca do Elona Muska ma już ponad 8000 satelitów i świadczy usługi internetowe dla ponad 5 milionów użytkowników w 125 krajach.

Amazon liczy jednak na swoje zaplecze technologiczne, globalną infrastrukturę chmurową AWS oraz doświadczenie w obsłudze klienta, chcąc zaoferować użytkownikom lepsze doświadczenia i dotrzeć ze swoją usługą tam, gdzie jeszcze nie ma Starlinka, zwłaszcza na tereny wiejskie.

Pierwsze testy kosmicznych usług Amazona mają rozpocząć się jeszcze w 2025 roku.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie