Każde z pojęć wymienionych w tytule tego poradnika bezpośrednio odnosi się do bezpieczeństwa w sieci. Trzeba je znać i rozumieć, aby jeszcze lepiej zadbać o ochronę swojej tożsamości, pieniędzy i innych zasobów, które mogą stać się obiektem zainteresowania cyberprzestępców. Wiele osób myli ze sobą te pojęcia lub stawia między nimi znak równości. Tymczasem mają one zupełnie inne znaczenie. Na czym polegają te różnice? Pokażemy Ci to na konkretnym przykładzie – bankowości elektronicznej.
Zaczniemy może od wyjaśnienia, czym dokładnie są wymienione pojęcia, czyli do czego w zasadzie się odnoszą.
Obiecaliśmy konkretny przykład, więc pokażmy, w jaki sposób przebiega dziś potwierdzanie swojej tożsamości i zamiarów w wirtualnym świecie. Najlepiej nadaje się do tego bankowość elektroniczna, z której korzysta dziś większość klientów banków.
Krok 1: identyfikacja
Na tym etapie musimy podać nazwę użytkownika, czyli indywidualnie nadany login. Otrzymasz go od swojego banku podczas otwierania rachunku.
Krok 2: uwierzytelnianie
Znajomość loginu nie wystarczy, aby zalogować się do bankowości elektronicznej. Konieczne będzie jeszcze potwierdzenie swojej tożsamości, co robimy poprzez podanie indywidualnego hasła. Hasło można zmieniać w ustawieniach, ale zawsze należy zadbać o to, aby było silne i nieoczywiste.
Krok 3: autoryzacja
Będzie potrzebna w sytuacji, gdy zechcemy na przykład zlecić przelew. Wówczas bank zażąda autoryzacji, której metodę wybrał wcześniej sam posiadacz konta. Może to być kod SMS czy np. potwierdzenie operacji w aplikacji mobilnej.