Drony – uwaga na nowe przepisy!

Mariusz Siwko
26.04.2021

Ogromna popularność dronów spowodowała, że mogliśmy się spodziewać wprowadzenia większych regulacji w zakresie tego, kto i kiedy może latać takim obiektem. Nowe, znacznie zaostrzone przepisy weszły w życie od 1 stycznia 2021 roku (i tak zostały odłożone o pół roku z powodu pandemii). Co się zmieniło? O czym musisz wiedzieć chcąc sterować dronem w przestrzeni publicznej? Sprawdź w naszym artykule.

Nowe kategorie lotów dronami

Od 1 stycznia 2021 roku nie obowiązuje już wcześniejszy podział na loty rekreacyjne i sportowe oraz komercyjne. Teraz mamy trzy osobne kategorie, do których przydzielani są operatorzy. To:

  • kategoria otwarta,
  • kategoria szczególna,
  • kategoria certyfikowana.

Większość amatorów zalicza się do kategorii otwartej. W jej ramach można sterować dronem, którego masa własna nie przekracza 25 kilogramów. Dodatkowo można wznieść drona na wysokość do 120 metrów od najbliższego punktu na ziemi, trzeba mieć go cały czas w zasięgu wzroku i operować nim w bezpiecznej odległości od innych ludzi. Obowiązuje także kategoryczny zakaz przenoszenia dronem materiałów niebezpiecznych.

To warto wiedzieć

Kategoria otwarta została jeszcze podzielona na trzy podkategorie: A1 (zezwolenie na loty nad ludźmi), A2 (zezwolenie na loty blisko ludzi) oraz A3 (zezwolenie na loty z dala od ludzi). To, do której kategorii zostaniesz przydzielony zależy od rodzaju odbytego szkolenia i zdania egzaminu.

Egzamin?!

Tak, to najważniejsza zmiana, jaka weszła w życie od 1 stycznia 2021 roku. Chcąc legalnie latać dronem, nawet zupełnie amatorsko w ramach kategorii otwartej, trzeba uzyskać uprawnienia pilota dla użytkownika indywidualnego lub uprawnienia operatora dla firmy/instytucji. Takie uprawnienia pozwalają latać dronami klas C0 i C1, czyli najpopularniejszymi na polskim rynku.

Na szczęście zarówno szkolenie, jak i egzamin są bezpłatne. Można je odbyć całkowicie online na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego www.ulc.gov.pl. Po zdaniu egzaminu otrzymujemy indywidualny numer pilota/operatora, co jest równoznaczne z obowiązkową rejestracją w bazie UCL.

Dodajmy również, że uprawnienia może zdobyć każda osoba, która skończyła 14 lat.

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie