O tym, że fotobudka jest doskonałym pomysłem na rozkręcenie każdej imprezy, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Przyjrzyjmy się zatem budce do robienia zdjęć od strony czysto technicznej. Najprościej rzecz biorąc fotobudka to po prostu urządzenie o wysokim stopniu automatyzacji, którego zasadniczą funkcją jest wykonywanie zdjęć oraz ich natychmiastowe drukowanie. Fotografie zwykle są robione w seriach po cztery ujęcia (od tej zasady praktycznie nie ma obecnie wyjątków), wydruk natomiast trwa najczęściej około 10-20 sekund w zależności od drukarki, w którą wyposażona jest dana budka fotograficzna.
Jeśli chodzi o konstrukcję, to najbardziej klasyczna budka zdjęciowa ma formę zamkniętej z trzech stron kabiny (z czwartej strony znajduje się zasłaniane kurtyną wejście do budki). Powinna być ona wyposażona w przewidzianą dla jednej albo dwóch osób ławeczkę, naprzeciwko której znajduje się obiektyw aparatu oraz ekran dotykowy, umożliwiający wybór parametrów zdjęć - w tym zmianę tła zdjęcia albo nałożenie różnych efektów dodatkowych. Za te dodatkowe funkcjonalności odpowiedzialne jest oprogramowanie fotobudki.
Ekran służy także do podglądu na bieżąco tego, jak ostatecznie będzie wyglądać fotografia. Fotokabina tego typu powinna również być wyposażona we własne źródło światła, aby zapewnić najwyższą jakość wykonywanych zdjęć niezależnie od warunków zewnętrznych – nawet najlepszy aparat nie zrekompensuje niedostatecznego oświetlenia, wynikającego z braku lampy doświetlającej.
Ponieważ jednak budka do zdjęć w tradycyjnej formie jest mało mobilna, nowsze urządzenia projektuje się nieco inaczej: nie mają one żadnego pomieszczenia ani zasłonek dla chcących się sfotografować osób. Dzięki temu cały automat do robienia zdjęć zajmuje bardzo mało miejsca i można go postawić praktycznie wszędzie, a dodatkowym plusem jest możliwość umieszczenia na ściankach budki np. materiałów reklamowych. Ponadto zmiana tła w tego rodzaju fotobudce jest bardzo prosta – wystarczy rozstawić odpowiedni roll-up za chcącymi się sfotografować osobami. Często w tym celu wykorzystuje się tło typu „green screen”, czyli takie, które pozwala na etapie obróbki cyfrowej fotografii wstawić dowolnie wybrany obraz jako tło dla osób znajdujących się na danym zdjęciu.
Nowoczesna budka ze zdjęciami nie może się też obyć bez możliwości natychmiastowego podzielenia się ze światem właśnie wykonaną fotografią. Z tego względu fotokabiny zwykle oferują opcję publikacji cyfrowych zdjęć z automatu na Facebooku, Twitterze, Instagramie, Pintereście czy np. przesłania e-mailem na adresy osób uwiecznionych na danej fotografii (albo na dowolny inny adres mailowy). Czasem istnieje też możliwość nagrywania na żywo krótkich filmików i umieszczania ich na żywo na Youtube.
Jak więc widać fotobudka nie jest jedynie zwykłą maszyną do zdjęć – to tak naprawdę mobilne centrum multimedialne, które jest w stanie uwiecznić najlepsze, najradośniejsze i najbardziej szalone chwile z każdej imprezy.
Tekst powstał przy współpracy firmy Smilebox
Artykuł partnera.