Integracja online – nowa era budowania relacji w firmach

Remigisz Szulc
03.02.2021

Co może łączyć integrację pracowników z nowoczesnymi technologiami? W pandemicznych czasach: wszystko. Za nami przyspieszona rewolucja na rynku zatrudnienia. W ciągu minionego roku tysiące polskich firm przeszło na model pracy zdalnej, co w wielu przypadkach okazało się być zbawienne dla biznesu. Niekoniecznie jednak dla samych pracowników, którzy po początkowym zauroczeniu home office dostrzegają coraz więcej wad tego rozwiązania.

Do tych najważniejszych zaliczamy: brak bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami i przełożonym, monotonię, zaburzenie balansu pomiędzy pracą a życiem prywatnym. To w oczywisty sposób odbija się na motywacji. Można temu zaradzić wykorzystując integrację online, która szybko zyskuje na popularności dzięki łatwemu dostępowi do narzędzi cyfrowych.

Na czym polega integracja online?

Integracja online różni się od klasycznej integracji wyłącznie tym, że pracownicy nie mają ze sobą bezpośredniego kontaktu. Zabawy, warsztaty czy gry zostają przeniesione do przestrzeni Internetu, co pozwala brać w nich udział każdemu, niezależnie od tego, gdzie się znajduje.

To warto wiedzieć

W typowych zabawach integracyjnych online może jednocześnie brać udział nawet kilka tysięcy osób.

Integracja online stanowi odpowiedź na potrzeby pracowników i pracodawców, którzy w związku z pandemią nie mogą się spotykać w większym gronie, a już tym bardziej pójść razem do klubu, restauracji czy chociażby escape roomu lub firmowej siłowni. Praca zdalna, pomimo wielu zalet, przyniosła też niepożądany efekt uboczny w postaci rozluźnienia relacji w zespole. To z kolei negatywnie obija się na zaangażowaniu pracowników i ich lojalności w stosunku do pracodawcy.

Rosnąca popularność integracji online jest świetną informacją dla agencji eventowych, które przeniosły swoje działania do Internetu. Dzięki temu mogą zarabiać, nadal świadczyć swoje usługi i podtrzymać kontakt z klientami, bez czekania z założonymi rękami na korzystne dla siebie decyzje polityków.

Z jakich narzędzi korzysta integracja online?

Mówimy tutaj przede wszystkim o popularnych i świetnie już znanych większości pracowników aplikacjach do wideokonferencji, jak Zoom, Microsoft Teams, Skype czy Webex. Są to wygodne narzędzia pozwalające prowadzić czy to warsztaty online, czy gry integracyjne bez konieczności wychodzenia z domu. Pracownik musi mieć tylko dostęp do Internetu oraz kamerki z mikrofonem.

Dodatkowo firmy organizujące integrację online są przygotowane do tego, aby zorganizować stream dla pracowników swojego klienta. Zaletą tego rozwiązania jest to, że zamknięta grupa uczestników może liczyć kilka tysięcy osób i np. wspólnie uczestniczyć w imprezie prowadzonej przez zawodowych aktorów teatralnych. To świetny pomysł na okres karnawału czy chociażby na zorganizowanie imprezy jubileuszowej.

Sukces integracji online wziął się z tego, że korzysta ona z dokładnie takich samych narzędzi, jak praca zdalna. Są to powszechnie dostępne, łatwe w obsłudze aplikacje webowe, dzięki czemu w zabawach, grach czy warsztatach mogą brać udział wszyscy członkowie firmowego zespołu, w tym osoby mniej obeznane z nowoczesnymi technologiami.

Oczywiste korzyści

Integracja online nie musi być wcale traktowana w kategorii przejściowego substytutu dla klasycznych form team buildingu. Jest to bardzo wygodne, a przy tym super bezpieczne rozwiązanie, które eliminuje jakiekolwiek ryzyko zdrowotne po stronie pracowników. Jednocześnie pozwala im nabrać dystansu do pracy, wzmocnić swoją motywację, przywrócić balans pomiędzy obowiązkami zawodowymi a rodzinnymi, co jest szczególnie ważne w przypadku osób od miesięcy pracujących w domowej kuchni czy sypialni.

Z punktu widzenia pracodawcy niewątpliwą korzyścią jest natomiast to, że stosunkowo niskim kosztem może realnie podnieść morale w zespole. Integracja online jest znakomitym elementem strategii employer branding, narzędziem do kreowania atrakcyjnego wizerunku pracodawcy oraz zacieśniania relacji z pracownikami. Jest to szalenie ważne w czasach, gdy firmom coraz trudniej jest pozyskiwać specjalistów z rynku.

Czy cały sektor MICE przeniesie się do Internetu?

Na ten moment z pewnością tak, ponieważ przy skali obostrzeń nie ma po prostu innego wyjścia. Rosnąca popularność integracji online, wideokonferencji, targów branżowych, szkoleń czy nawet koncertów organizowanych w sieci świadczy jednak o tym, że przedsiębiorcy dostrzegają długofalowe korzyści wynikające z tego typu rozwiązań.

Możemy się zatem spodziewać, że cyfrowa rewolucja w branży MICE nie będzie mieć charakteru przejściowego, a stanie się trwałym trendem.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.