Jak stać się viralem?

Mateusz Nowak
25.04.2022

Ogromna popularność mediów społecznościowych, a także charakterystyka ich działania stwarzają marketerom kolejne narzędzia do skutecznej promocji. Z pewnością jednym z ciekawszych jest marketing wirusowy, czyli viral marketing. Czym konkretnie jest viral? Jakie są główne zalety stosowania tego narzędzia? Jak zwiększyć swoje szanse na stworzenie skutecznego viralu?

Czym jest viral?

Aby lepiej poznać marketing wirusowy, należy w pierwszej kolejności dowiedzieć się co to viral. Za tym pojęciem kryją się treści, które użytkownicy mediów społecznościowych przekazują sobie w zawrotnym tempie na zasadzie reakcji łańcuchowej. Nazwa nie jest przypadkowa, ponieważ nawiązuje do błyskawicznego rozprzestrzeniania się wirusów. Dobrym przykładem virali są zabawne memy, spośród których część powstaje w reakcji na bieżące wydarzenia. Ich udostępnianie odbywa się na podstawie autentycznego zaangażowania użytkowników. W marketingu wirusowym chodzi o to, aby stworzyć viral, który następnie rozprzestrzeni się w mediach społecznościowych właśnie na takiej zasadzie.

Jakie zalety prezentuje marketing wirusowy?

Jedną z głównych zalet marketingu wirusowego są relatywnie niskie koszty jego prowadzenia w porównaniu do tradycyjnych kampanii, oczywiście pod warunkiem, że viral okaże się skuteczny. W najbardziej pomyślnej opcji wystarczy stworzenie kreatywnej treści w formie grafiki lub wideo oraz jej udostępnienie, bo dalej treść będzie samodzielnie udostępniana przez zaangażowanych użytkowników (choć Istnieją sposoby na dodatkowe wzmocnienie tego efektu).

Drugim argumentem przemawiającym za stosowaniem marketingu wirusowego są niemal nieograniczone zasięgi dostępne w mediach społecznościowych, przy czym należy pamiętać, że każdy viral ma swoją grupę docelową i nie istnieją treści, które okażą się atrakcyjne dla dosłownie wszystkich.

Trzecią zaletą marketingu wirusowego jest możliwość szybkiego zbudowania wizerunku marki lub wzmocnienia jej tożsamości, ponieważ najciekawsze virale na długo zapadają w pamięć odbiorców i są utożsamiane z ich autorami.

Dlaczego niektóre treści rozprzestrzeniają się tak łatwo?

Potęga marketingu wirusowego wynika z kilku czynników. Bardzo często sukces virala wiąże się z emocjami, a w dzisiejszych social mediach zwykle chodzi o poczucie humoru. Virale nieprzypadkowo występują zazwyczaj w formie graficznej – takie proste komunikaty mają największy potencjał, aby stać się wyzwalaczami. Skuteczne treści rozchodzące się wirusowo często nawiązują do tego, co dzieje się w przestrzeni społecznej, a jednocześnie otoczeniu odbiorcy, który pragnie je udostępnić, aby zrobić wrażenie na swoich znajomych lub po prostu podzielić się doświadczeniem.

Jak skutecznie tworzyć virale?

Aby tworzyć skuteczne virale, wbrew pozorom nie powinno się tych treści kierować z założenia do wszystkich, ale do grupy docelowej, na którą powinny najsilniej oddziaływać, a która jednocześnie jest zgodna bądź bardzo zbliżona do grupy docelowej samej marki. Marketing wirusowy musi opierać się na prostych i zwięzłych komunikatach – obrazach, hasłach, relatywnie krótkich treściach wideo. Marketer powinien natomiast dołożyć wszelkich starań, aby zachęcić użytkowników do udostępniania treści. Z kolei, kiedy viral odniesie pierwszy sukces w konkretnym kanale komunikacji, warto podzielić się tym faktem z odbiorcami poprzez pozostałe media społecznościowe, aby wzmocnić siłę jego oddziaływania.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.