Kiedy należy wymienić baterię w smartfonie? Praktyczny poradnik

Marek Szydełko
15.05.2017

Współczesne smartfony są już na tyle wydajne, że ich użytkownicy nie mają nawet co marzyć o kilkudniowej pracy urządzenia na jednym ładowaniu. Baterie litowo-jonowe nie są w stanie zapewnić odpowiedniego zapasu energii zdolnej obsłużyć tak zaawansowany sprzęt przez dłużej niż kilkanaście godzin. Akumulatory w telefonach szybko się więc rozładowują, a do tego często ulegają awariom. Kiedy należy wymienić baterię w smartfonie? Dlaczego warto to zrobić? Podpowiadamy.

Kluczowa liczba cykli ładowania

Obecne baterie litowo-jonowe zaczynają mocno tracić swoją pojemność po około 300 cyklach ładowania. Jeśli więc ładujesz swój telefon codziennie, to po około roku pojemność baterii może być nawet o połowę mniejsza niż po opuszczeniu przez nią fabryki. To oznacza skrócenie cyklu pracy telefonu na jednym ładowaniu aż o 50%.

Symptomem świadczącym o tym, że bateria może już wymagać wymiany, jest nagłe wyłączanie się telefonu, mimo że pozostawało jeszcze kilka procent pojemności akumulatora (tak informował system operacyjny). Co więcej, do takiej sytuacji może dochodzić mimo niskiego obciążenia telefonu, czyli np. w trybie czuwania.

Czym grozi zbagatelizowanie konieczności wymiany baterii?

Przede wszystkim efektem będzie bardzo niski komfort korzystania z telefonu. Konieczność zabierania ze sobą wszędzie ładowarki lub power banku nie jest czymś przyjemnym. W dodatku użytkownik nie może polegać na swoim telefonie i nigdy nie wie, czy urządzenie nie wyłączy się w krytycznym momencie, uniemożliwiając np. wezwanie pomocy.

W skrajnym przypadku – a do takich dochodzi wcale nie tak rzadko – mocno zużyta bateria może doprowadzić do uszkodzenia telefonu. Stanie się tak, gdy ogniwo zacznie „puchnąć” w wyniku dużego obciążenia. W efekcie może dojść do pęknięcia obudowy i ekranu, co narazi właściciela na spore koszty.

Dlatego specjaliści radzą, aby w przypadku intensywnie użytkowanych telefonów decydować się na wymianę baterii maksymalnie co 2 lata. Nie jest to droga operacja, jednak jeśli smartfon ma tzw. niewymienną baterię (nie da się jej po prostu wyjąć po otwarciu klapki), lepiej powierzyć to zadanie serwisowi.

Musimy się niestety przyzwyczaić do tego, że baterie w naszych smartfonach są już elementami eksploatacyjnymi i wymagają regularnej wymiany. Nie ma się jednak czemu dziwić. Użytkownicy oczekują coraz większych ekranów przy jednoczesnym odchudzaniu telefonów, co stawia producentów pod ścianą i bardzo ogranicza im pole manewru w zakresie poprawiania efektywności energetycznej baterii.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie