Internet mobilny jest coraz szybszy, łatwiej dostępny i przede wszystkim tańszy. Jednak nadal głównym problemem dla jego użytkowników jest limitowanie danych do wykorzystania. Klient wykupuje konkretny pakiet (np. 20 GB) i tyle danych ma do dyspozycji w miesiącu. Co w sytuacji, gdy limit ten zostanie przekroczony? Tutaj wiele zależy od polityki operatora. Czasami konsekwencje są poważne.
Większość operatorów telefonii komórkowej w celu uchronienia klientów przed bardzo wysokimi kosztami korzystania z Internetu mobilnego poza pakietem danych, nakłada ograniczenia prędkości. Jeśli np. wykupisz pakiet 10 GB i łapiesz się na prędkość LTE, to możesz go błyskawicznie wyczerpać – wystarczy, że jednego dnia ściągniesz np. 10 filmów czy kilkanaście albumów muzycznych.
W takiej sytuacji Internet pozostanie aktywny, jednak jego prędkość znacznie zwolni. Najczęściej wówczas operator ogranicza zasięg do UMTS lub HSPA - nadal jest to połączenie dość komfortowe, ale nie pozwala już na takie szaleństwa transferowe. Cele takiego ruchu są dwa:
Niektórzy operatorzy stosują jeszcze inną metodę. Po przekroczeniu limitu danych Internet zwalnia tak bardzo, że praktycznie nie da się z niego korzystać. Jest to prosty sposób na zmuszenie klienta do zainteresowania się wykorzystaniem limitu oraz zabezpieczenie go przed niepotrzebnymi kosztami.
Zdarzają się takie oferty, które nie zakładają żadnej reakcji operatora telefonii komórkowej na przekroczenie limitu danych przez klienta. Użytkownik może więc surfować po sieci do woli i nawet nie zorientować się, że dawno wykorzystał cały transfer wykupiony w ramach pakietu.
To bardzo niebezpieczna sytuacja, ponieważ dalsze korzystanie z Internetu poza limitem jest ekstremalnie drogie. Płaci się za każdy kilobajt danych i nie są to wcale drobne kwoty. Może się więc okazać, że w następnym miesiącu klient otrzyma fakturę na np. kilka tysięcy złotych (i wcale nie są to rzadkie przypadki). Niektórzy operatorzy nakładają też na klientów dodatkowe kary w związku z przekroczeniem limitu danych.
Warto wiedzieć, że praktycznie każdy operator telefonii komórkowej ma w swojej ofercie usługę informowania klientów o przekroczeniu limitu danych. Czasami jest to bezpłatne. Zdecydowanie warto z tej możliwości skorzystać, aby nie narazić się na niepotrzebne, zwykle bardzo wysokie opłaty dodatkowe.