Twój Smart TV nie łączy się z siecią domową? Sprawdź możliwe przyczyny

Jerzy Biernacki
27.08.2018

Technologia Smart TV jest dziś standardem i obsługują ją niemal wszystkie telewizory oferowane na rynku. Możliwość podłączenia odbiornika do domowej sieci internetowej pozwala m.in. korzystać z aplikacji sieciowych, jak Netflix czy Youtube, co dla wielu osób jest dziś idealną alternatywą dla oferty telewizji naziemnej. Brzmi fajnie, o ile działa, a z tym bywa bardzo różnie. Jeśli Twój Smart TV nie łączy się z siecią domową, musisz sprawdzić kilka prawdopodobnych przyczyn. Wymieniamy je w naszym poradniku.

Łączył się, ale przestał

To zdecydowanie najczęstsza sytuacja, z jaką mają do czynienia użytkownicy Smart TV. Jeśli telewizor wcześniej bez problemu łączył się z domową siecią i można było korzystać z aplikacji internetowych, ale nagle to się zmieniło, zacznij od… odłączenia urządzenia z gniazdka. Brzmi mało profesjonalnie, jednak ta metoda bywa niezwykle skuteczna.

Smart TV to w rzeczywistości komputery, które pracują pod dyktando procesora. Może się zdarzyć, że oprogramowanie „zafiksuje”. Wtedy wystarczy zresetować urządzenie, co jest możliwe właśnie poprzez wyjęcie wtyczki. Po około 10 sekundach ponownie podłącz telewizor do sieci, uruchom go i sprawdź, czy problem nie został rozwiązany.

Inną możliwą przyczyną nagłego braku połączenia Smart TV z siecią domową jest usterka routera lub zmiana jego ustawień. W domu nie było prądu? Sprawdź, czy router na pewno „wstał” – być może konieczne jest odblokowanie karty SIM lub przywrócenie poprzednich ustawień. Wystarczy zmiana nazwy sieci, aby telewizor przestał ją rozpoznawać i tym samym się z nią nie łączył.

Jeśli wszystko wydaje się być w porządku, a mimo to telewizor nadal nie łączy się z siecią domową, w grę może wchodzić usterka wbudowanego modułu Wi-Fi. Sprzęt jest na gwarancji? Wołaj serwis. Nie jest? Pokombinuj we własnym zakresie.

Możesz spróbować np. wpiąć zewnętrzny moduł Wi-Fi do portu USB i sprawdzić, czy za jego pośrednictwem da się nawiązać połączenie. Jeśli tak, to wiesz już, że telewizor uległ awarii. W ostateczności możesz też połączyć odbiornik z routerem poprzez LAN.

Jeśli nie łączy się od nowości

Problem z konfiguracją nowego Smart TV z domową siecią internetową oznacza tylko tyle, że telewizor po prostu nie obsługuje standardu, w jakim działa sieć Wi-Fi. To dość powszechny problem. Być może domowa sieć pracuje w standardzie AC, który działa na paśmie 5GHZ. Zdecydowana większość telewizorów obsługuje tylko pasmo 2.4GHZ. W takiej sytuacji odbiornik nie rozpozna sieci, a więc nie będzie mógł się z nią połączyć.

Co możesz zrobić? Istnieje szansa, że Twój router ma funkcję zmiany pasma. Wówczas wystarczy wejść do ustawień urządzenia i przestawić pasmo ze standardu 5GHz na 2.4GHz (z reguły jest to ukryte pod „Wireless Settings” lub „Ustawienia sieci bezprzewodowej”).

Jeśli żaden z wymienionych sposobów nie zadziałał, pozostaje Ci już tylko wezwanie serwisu. Dobry fachowiec z pewnością rozwiąże problem, wcześniej znajdując jego przyczynę. Usługa skonfigurowania Smart TV z siecią domową nie powinna kosztować więcej niż 150 złotych.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie