Zakup smartfona na raty czy w abonamencie? Zalety i wady obu rozwiązań

Mariusz Siwko
23.12.2019

Wymarzony smartfon to z reguły model z wyższej półki – nierzadko tzw. flagowiec. Trzeba więc za niego zapłacić poważną sumę, na co oczywiście nie każdego stać. Chętnie wykorzystują to sklepy z elektroniką oraz operatorzy telefonii komórkowych. Te pierwsze oferują zakup smartfona na raty, ci drudzy natomiast proponują wzięcie telefonu w abonamencie. Oba rozwiązania mają tę zaletę, że pozwalają cieszyć się nowym smartfonem bez konieczności inwestowania dużej kwoty na start. Które z nich jest jednak korzystniejsze dla użytkownika? W podjęciu decyzji pomoże Ci nasz poradnik – wymieniamy w nim zalety i wady zakupu smartfona na raty oraz w abonamencie.

Zakup na raty: ciekawa, choć ryzykowna opcja

Praktycznie każdy sklep z elektroniką oferuje dziś możliwość zakupu smartfona na raty, w tym 0%, czyli bez dodatkowych kosztów. Cena urządzenia jest dzielona na 10, 20 lub 30 rat, dzięki czemu klient co miesiąc płaci stosunkowo niedużą kwotę. W teorii jest to świetne rozwiązanie, choć nie zapominajmy o ewidentnych wadach.

Zalety:

  • Niski koszt miesięcznej raty
  • Po podpisaniu umowy ratalnej od razu można zacząć korzystać z telefonu
  • Brak SIM-locka
  • Telefon można w każdej chwili sprzedać
  • Można nadpłacać raty lub spłacić telefon w całości, by uwolnić się od kredytu (warto jednak sprawdzić, czy nie wiążę się to z dodatkowymi kosztami)
  • Brak „uwiązania” umową abonamentową z jednym operatorem

Wady:

  • Raty trzeba spłacać nawet wtedy, gdy telefon ulegnie awarii czy zostanie skradziony/zniszczony (można wykupić dodatkowe ubezpieczenie, ale jest ono drogie)
  • Długi okres ratalny może skutkować tym, że po np. 2 latach telefon będzie już mocno zacofany technologicznie, ale nadal trzeba będzie go spłacać
  • Brak możliwości wymiany telefonu na nowy przed zapłaceniem ostatniej raty

Smartfon w abonamencie: ciekawa alternatywa dla rat

Abonamenty komórkowe nie cieszą się dziś tak dużą popularnością, jak jeszcze kilka lat temu – przynajmniej wśród klientów prywatnych. Warto jednak wziąć taką opcję pod uwagę w sytuacji, gdy bardzo zależy nam na konkretnym modelu znajdującym się w ofercie danego operatora, a warunki abonamentu są całkiem korzystne.

Zalety:

  • Często brak konieczności ponoszenia opłaty na starcie (lub jest ona symboliczna)
  • Duży wybór telefonów
  • Rozwiązanie 2w1, czyli zapewnienie sobie zarówno telefonu, jak i usług komórkowych
  • Abonament jest dość wygodny, ponieważ wystarczy go tylko opłacać co miesiąc, by zachować dostęp do usług (nie trzeba np. doładowywać karty)

Wady:

  • Sumaryczny koszt telefonu w abonamencie praktycznie zawsze jest wyższy, niż gdybyśmy kupili go na raty w sklepie
  • SIM-lock
  • Przywiązanie do jednego operatora, co może być problemem w przypadku zmiany polityki cenowej

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie