Ilość wyników Google jako wskaźnik konkurencyjności frazy

Piotr Kowalczyk
10.09.2015

Jednym z głównych kryteriów uznawanych za decydujący o trudności pozycjonowania strony na daną frazę słów, jest ilość wyników wyświetlana w wyszukiwarce Google, która jest łączną liczbą wyników znalezionych przez silnik wyszukiwarki. Większość firm i osób zajmujących się pozycjonowaniem w udostępnionych cennikach opiera je właśnie na tej wartości. Jest to bardzo czytelny i łatwy do określenia wskaźnik, zarówno dla pozycjonera jak i klienta.

Jednak czy jest to wskaźnik wartościowy?

Jak duża może być rozbieżność w podawanych wynikach i jak wpłynąć może to na przygotowanie oferty?

Co oznacza "około" w przypadku wyszukiwarki Google?

Podczas analizy konkurencyjności fraz, możemy mieć do czynienia z znacznymi różnicami omawianej wartości, przy jej kilkakrotnym sprawdzaniu, z różnych adresów IP i w kilkugodzinnych odstępach czas, niejednokrotnie obserwowane rozbieżności mogą być tak znaczne, że klient może pomyśleć, że pozycjoner próbuję go oszukać, gdyż on otrzymał zupełnie inny wynik.

Czy są jakieś czynniki, które mogą powodować takie różnice?

Można podejrzewać o to kilka rzeczy. Najistotniejsze może być obciążenie aplikacji silnika wyszukiwarki, której algorytm optymalizujący nie pozwoli sięgnąć do szerszej puli danych , co przełoży się na skromniejszą wartość ilości wyników, inne przyczyn, które mogą wpłynąć na wartość to natężenie ruchu w sieci czy też obciążenie serwerów, na których uruchomiona jest aplikacja wyszukiwarki, być może „niedoskonałość” samego algorytmu.

W praktyce możemy spotkać się z tak dużymi wahaniami, że w skrajnych przypadkach powodować one mogą, przejście frazy pomiędzy widełkami określającymi jej konkurencyjność i decydującymi o cenie usługi.

Inną kwestią jest faktyczna siła frazy, bardzo często ilość wyników zupełnie nie koreluje z konkurencyjnością, gdyż fraza jest mało atrakcyjna komercyjnie i nikt nie podejmuje dla niej działań seo, choć ilość zindeksowanych stron jest duża. Często zdarza się, że z trudnych do określenia przyczyn pewne frazy dostarczają bardzo dużej liczby wyników, wbrew naszym oczekiwaniom , natomiast pozycjonowanie na nie okazuje się bardzo proste.

Te kilka powodów skłania do tego aby, dla lepszego zorientowania się w konkurencyjności frazy używać oprócz ilości wyników, również innych wskaźników pomagających określić jaki nakład pracy będzie potrzebny do osiągnięcia zamierzonych efektów podczas pozycjonowania i czy jest to w ogóle możliwe. Wskaźniki takie to: page rank stron, z którymi przyjdzie się zmierzyć, wiek domen stron, które są aktualnie w TOP 10, aktywność konkurencji i inne.

 

Autor: makajo

http://makajo.pl
info@makajo.pl

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie