MVNO a MNO – co oznaczają te skróty i co je różni (poza jedną literą)?

Jerzy Biernacki
01.02.2018

MVNO to akronim od Mobile Virtual Network Operator. Skrót oznacza więc wirtualnego operatora komórkowego. Nazwa może być nieco myląca, ponieważ operator oczywiście istnieje i ma jak najbardziej realną ofertę. MNO to natomiast Mobile Network Operator, czyli chodzi tutaj o powszechnie znanych, głównych operatorów sieci komórkowych. Co ich różni, oczywiście poza nazwą? To wyjaśniamy w tym artykule.

MVNO – bez fizycznej infrastruktury

Operatorzy MVNO są bardzo popularni w USA i w Europie Zachodniej, gdzie funkcjonują od wielu lat. W Polsce pierwsza firma tego typu pojawiła się na rynku w 1998 roku. Od tamtej pory sukcesywnie przybywało operatorów MVNO i obecnie jest ich kilkudziesięciu.

Podstawowa różnica pomiędzy oboma typami operatorów polega na tym, że MVNO nie posiadają własnej infrastruktury, w tym przede wszystkim wież transmisyjnych. Muszą zatem wypożyczać infrastrukturę od konkurencji. Jest to bardzo podobny schemat, jak ma to miejsce w przypadku rynku energii elektrycznej.

MVNO najczęściej nie posiadają fizycznych punktów sprzedaży, salonów, przedstawicieli. Swoją działalność prowadzą wyłącznie w Internecie i tak też komunikują się z klientami. Do niedawna oferta MVNO ograniczała się do kart prepaidowych. Jednak obecnie można u takiego operatora wykupić abonament, także z telefonem, jak również usługi internetowe.

MNO – znane marki, niekoniecznie droższe usługi

Operatorów MNO na polskim rynku reprezentują chociażby takie firmy, jak Orange czy Plus. Posiadają one własną infrastrukturę nadawczą i muszą regularnie inwestować nie tylko w jej utrzymanie, ale także sukcesywny rozwój. Celem każdego operatora jest objęcie zasięgiem swojej telefonii i Internetu mobilnego całej Polski.

Ponieważ MNO ponoszą znacznie wyższe koszty działalności, mogłoby się wydawać, że są też znacznie drożsi od MVNO. To przypuszczenie nie zawsze się sprawdza. Otóż duzi operatorzy są rynkowymi monopolistami pod względem zagospodarowania klientów biznesowych, czyli tych najbardziej wartościowych. Mogą zatem pozwolić sobie na stworzenie atrakcyjnej oferty dla klientów indywidualnych.

Ponadto MNO bardzo dobrze zarabiają na dostarczaniu Internetu mobilnego 4G, który powoli, ale sukcesywnie wypiera z rynku nawet sprawdzone rozwiązania światłowodowe. Szczególnie tam, gdzie o Internecie stacjonarnym można tylko pomarzyć.

Co wybrać: MNO czy MVNO?

Różnice w cenach połączeń, SMS-ów czy transferu danych między MNO a MVNO są tak naprawdę pomijalne. Głównym kryterium wyboru powinna być konkretna oferta pakietowa. Należy sprawdzić po prostu, który operator daje najwięcej za jak najmniej. Darmowe połączenia, SMS-y bez limitu – to jest już praktycznie normą.

Obecnie największym wabikiem na klientów są pakiety danych i to tutaj można szukać głównej przewagi MVNO nad MNO. Wirtualni operatorzy są bowiem bardziej elastyczni pod względem relacji ceny pakietu do jego wielkości.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie