Telefony stacjonarne są wykorzystywane od lat, jednak to błyskawiczny rozwój telefonii komórkowej, zapoczątkowany w 1992 roku, nadał kształt obecnemu rynkowi usług telefonicznych. Czy telefon online jest w stanie odnaleźć się między tymi dwoma konkurentami? Na czym polega jego działanie?
Operatorzy tradycyjni i online
Na polskim rynku telekomunikacyjnym od lat zachodzi wiele zmian. Jeszcze 30 lat temu funkcjonowały jedynie telefony stacjonarne, a Telekomunikacja Polska miała w zasadzie monopol na oferowanie takich usług swoim klientom. Obecnie coraz częściej wybieramy telefony komórkowe, zwłaszcza w obrębie gospodarstw domowych.
Telefony stacjonarne wciąż funkcjonują w firmach i przedsiębiorstwach. W celu zmniejszenia kosztów można rozważyć zastąpienie ich telefonem online u operatora VoIP. Na polskim rynku jest nim między innymi FCN.
Na czym to polega?
Technologia VoIP polega na przesyłaniu głosu - rozmowy telefonicznej na odległość, przy użyciu protokołu internetowego. Dzięki rozwojowi szybkiego Internetu w Polsce, jakość rozmów prowadzonych z wykorzystaniem technologii VoIP radykalnie wzrosła i może ona konkurować z jakością rozmów za pośrednictwem telefonów stacjonarnych lub komórkowych.
Telefon online nie jest związany z lokalizacją użytkownika. Można z niego korzystać wszędzie, gdziekolwiek gdzie jest dostęp do sieci, nawet poza granicami Polski, a dzwoniący wciąż ma ten sam numer. Jest to duży atut telefonii online z perspektywy klientów firmowych, którym zależy na tym, aby stale pozostawać do pełnej dyspozycji swoich klientów, bez względu na to, czy pracownik jest w miejscu pracy, czy też pracuje zdalnie z dowolnego miejsca.
Dodatkowo, z myślą o nowoczesnych, szybko rozwijających się firmach, operatorzy VoIP oferują wiele usług - wśród nich wyróżnia się usługę wirtualnego faksu, która nie wymaga kupowania urządzenia faksującego czy instalowania odpowiedniej infrastruktury technicznej. Prócz tego abonenci telefonów online lub osoby korzystające z nich w formule pre-paid, oferowanej m.in. przez FCN, mogą korzystać z numerów wewnętrznych, opcji nagrywania rozmów czy call center i wideokonferencji.
Podsumowując, telefonia online jest znacznie bardziej funkcjonalna i oszczędna w zastosowaniu od tradycyjnych telefonów stacjonarnych.