Nie pozycjonuj - buduj markę!

Antoni Kwapisz
11.09.2015

Osiąganie dobrych wyników poprzez pozycjonowanie jest dobrą promocją firmy i zwiększa jej widoczność w sieci. Jednak coraz bardziej zauważalną tendencją jest to, że firmy TYLKO pozycjonują swoją witrynę i TYLKO w pozycjonowaniu widzą możliwość osiągnięcia sukcesu w swoim biznesie.
Pozyskanie ruchu poprzez wyszukiwarkę może być nieskuteczne z tysiąca powodów:

  • źle dobrane słowa kluczowe - to wbrew pozorom bardzo powszechny problem, celem jest bowiem nie zwiększenie ruchu na stronie, a pozyskanie klientów
  • branża - nadal są produkty i usługi z którymi klient musi mieć bezpośredni kontakt by zdecydować się na zakup
  • brak rozpoznawalnej marki - jeśli twoja oferta pojawi się w otoczeniu oferty jakiejś rozpoznawalnej marki, znanej z dobrej jakości - to pomimo niższej ceny w Twojej ofercie, klient wybierze markę rozpoznawalna, pewniejszą
  • błędy firmy pozycjonującej (świadome lub nie) - to powszechny problem
  • zmiany w technikach pozycjonowania ( czyli nowe koszty, a czasem utrata pozycji)

Między innymi dlatego właśnie pozyskanie ruchu może być mniej efektywne niż inne formy reklamy.
 

Działaj mądrze w internecie

Utrzymanie się na stałe w wysokich wynikach wyszukiwanie może być bardzo drogie na dłuższą metę. Jest to jedna z droższych metod budowania marki. Po zbadaniu rynku i konkurencji może sie okazać, że to inne formy reklamy będą nie dość, że tańsze - to skuteczniejsze z perspektywy czasu.

Uważam, ze nadal dla większości firm (zwłaszcza lokalnych, ale nie tylko)  - koszt pozyskania klienta przez internet jest o wiele wyższy niż przez inne formy reklamy. Wcale nie znaczy to jednak, iż należy zaniechać wszelkich form reklamy w internecie - wręcz przeciwnie. Internet jest obecnie ważnym elementem w procesie budowania marki - zwłaszcza w okresie długofalowym, gdy planujemy dłużej funkcjonować na rynku.

Dlatego należy prowadzić całe spektrum działań  a nie tylko pozycjonować stronę. Przykładowe:

  • reklama w radiu i lokalnej TV
  • reklama w lokalnej prasie
  • reklama - ulotki
  • reklama - plakaty
  • rozesłanie korespondencji do firm pocztą / standardową lub e-mail/
  • reklamy na portalach/ wortalach powiązanych tematycznie z nasza marką/produktem
  • prowadzenie własnego wortalu lub bloga - ten trend jest obecnie uznawany za najtańszy i najskuteczniejszy sposób reklamy, może też wspomóc proces pozycjonowania strony firmowej
  • widoczność w serwisach społecznościowych
  • udział w forach internetowych /branżowych/
  • kampanie reklamowe o zasięgu dobranym do działania firmy /np. lokalnie: na znanych portalach miejskich/
  • wpisy w katalogach branżowych / często darmowe/ - uwaga: niektóre katalogi mogą być niebezpieczne dla pozycjonowania

Nie musimy prowadzić każdej z tych aktywności - ale czym szersze spektrum działań - tym większa widoczność i rozpoznawalność marki

Przed podjęciem jakichkolwiek kroków ważne jest przygotowanie biznes planu, który pozwoli uniknąć działania w sposób chaotyczny i nie przynoszący efektów / pozyskiwanie i utrzymanie klientów/

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie