Oni też się mylą! Największe wpadki, o których Google chciałoby szybko zapomnieć

Krzysztof Jagielski
11.06.2019

Internetowy gigant, monopolista rynku wyszukiwarek, firma, w której chciałby pracować niemal każdy spec od IT, pionierzy, innowatorzy – o Google można napisać wiele dobrego, pamiętając przy tym, że ta marka ma na swoim koncie wiele spektakularnych wpadek. Google w przeszłości często podejmowało złe decyzje biznesowe, które przyniosły firmie ogromne straty i zachwiały jej wizerunkiem. Najgłośniejsze porażki giganta z Mountain View opisujemy w naszym artykule.

Google+

Nie możemy zacząć od niczego innego. Sama koncepcja tego serwisu społecznościowego była bardzo fajna. W pewnym momencie Google+ miało realny potencjał, aby może nie zdetronizować, ale przynajmniej postraszyć Facebooka. Popełniono jednak zbyt wiele błędów na etapie rozwijania serwisu, by ten projekt mógł się udać. Przede wszystkim użytkownicy platformy nie zapomną Google wpadki z wyciekiem danych osobowych, która okazała się gwoździem do trumny serwisu. Historia Google+ oficjalnie zakończyła się w 2019 roku.

Google Ara

Projekt, który w założeniu był po prostu genialny. Google chciało stworzyć pierwszy na świecie smartfon modułowy, w którym istniałaby możliwość wymiany poszczególnych podzespołów – zupełnie tak, jak ma to miejsce w przypadku komputerów. Brakuje Ci pamięci RAM? Wystarczy ją rozszerzyć. Procesor już nie wydala? Bez problemu da się go wymienić na szybszy.

Tym bardziej szkoda, że ten projekt nigdy nie wyszedł poza biura Google i ostatecznie Ara nie trafiła do konsumentów. Google chyba uznało, że koncepcja jest zbyt śmiała i sprzeczna z realiami rynkowymi (czyli powszechnym pędem do ciągłego wymieniania sprzętu), a przez to mogłaby okazać się niewypałem. Stąd też projekt został po cichu uśmiercony.

Google Video

Dziś Google jest dumnym właścicielem absolutnego hegemona rynku internetowych platform wideo, czyli YouTube. Zanim jednak firma z Mountain View przejęła ten serwis, próbowała stworzyć własny. Google Video, bo tak nazywał się ten projekt, nie było jednak na tyle udane, aby gigantowi opłacało się dalej inwestować w tę platformę.

Taniej, a z biznesowego punktu widzenia także korzystniej, było przejąć YouTube, który w 2005 roku zaczął zyskiwać gigantyczną popularność. Ostatecznie Google Video uśmiercono w 2009 roku, przenosząc zgromadzone tam treści na YouTube.

Google Glass

Gdyby ten projekt się powiódł, być może dziś zupełnie inaczej podchodzilibyśmy do tematu tzw. rozszerzonej rzeczywistości. Google Glass miały całkowicie zmienić nasze korzystanie z Internetu. Okulary reagowały na gesty, co bez wątpienia mogło być bardzo wygodne i funkcjonalne. No właśnie – mogło.

Google Glass trafiły nawet do sprzedaży, jednak cena była irracjonalnie wysoka, a z wersji konsumenckiej usunięto też część funkcji zaprezentowanych w prototypie. Ostatecznie produkt wycofano z rynku w 2015 roku.

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie