Choć od kilku lat możemy już przechowywać wszystkie istotne dokumenty i karty płatnicze w smartfonie, to jednak wciąż wiele osób nosi przy sobie wypchane portfele. Daje to złudne poczucie bezpieczeństwa, ponieważ utrata portfela ze wszystkimi dokumentami może zapoczątkować prawdziwą lawinę problemów. Jednym z nich jest konieczność szybkiego zastrzeżenia dokumentów i wyrobienia nowych. W przypadku dowodu osobistego jego zgubienie można łatwo i szybko zgłosić przez Internet.
Profil Zaufany daje dostęp do szeregu usług administracji cyfrowej, dlatego warto go jak najszybciej założyć – można to zrobić na przykład przy pomocy bankowości elektronicznej, bez wychodzenia z domu, w ciągu kilku chwil. Posiadacze Profilu Zaufanego mają możliwość m.in. zgłoszenia utraty dowodu osobistego przez Internet.
W tym celu wystarczy tylko wejść na stronę rządową www.gov.pl, gdzie znajduje się prosta instrukcja zgłaszania zgubienia dowodu osobistego online. Po wysłaniu zgłoszenia urzędnik natychmiast unieważni dowód, dzięki czemu jego znalazca czy złodziej nie będzie już mógł się nim posługiwać w celu np. zaciągnięcia kredytu.
Pamiętaj!
Jeśli ktoś ukradł Ci portfel, to musisz zgłosić utratę dowodu osobistego także na policji.
Unieważnienie zgubionego dowodu osobistego jest obowiązkowe w przypadku posiadaczy dokumentów wydanych przed 4 marca 2019 roku. Ci, którzy wyrobili dowód później, mają możliwość jedynie jego zawieszenia na okres 14 dni. Jest to pomocne rozwiązanie w sytuacji, gdy podejrzewamy, że dokument mógł się gdzieś zapodziać i prawdopodobnie znajdziemy go podczas np. robienia sobotnich porządków w mieszkaniu.
Warto również dodać, że tylko w całym 2020 roku Polacy przez Internet zgłosili utratę aż 56 tysięcy dowodów osobistych.